
25th ANNIVERSARY SOUVENIR

Sunday, June 3, 2012  

Exclusive revelations bring to the public 

domain what has remained in secrecy. That edu-

cates the reading public. Often, there are also 

attempt to challenge accounts on the grounds 

that they are inaccurate.

This is when there is acute discomfort or 

embarrassment for those related to the report.

In a bid to still “cover up” matters, they bom-

bard the News Desk with “clarifications” or deni-

als. If the aim of the exercise, in their perspec-

tive, is to do "damage control.”, often it has 

boomeranged on them.

One such instance came after the Sunday 

Times reported exclusively that a Sri Lanka dele-

gation which held talks in New York with United 

Nations Secretary General Ban Ki-moon also, 

met with his three-member panel probing 

accountability issues over alleged war crimes in 

Sri Lanka.

This was against the backdrop of the Sri 

Lankan government repeatedly stating that it 

would not accept the panel or its findings which 

was dubbed as the ‘Darusman’ report.

The Sunday Times revealed exclusively on 

March 6, 2011 that the delegation comprised 

then Attorney General Mohan Peiris, then 

External Affairs Ministry Secretary late Romesh 

Jayasinghe, Sri Lanka’s United Nations 

Permanent Representative Palitha Kohona and his 

deputy, Major General Shavendra de Silva.

The Sunday Times report said:

“A Sri Lanka delegation, which held talks in 

New York with United Nations Secretary 

General Ban Ki-moon also, met with his three-

member panel probing accountability issues over 

alleged war crimes in SriLanka.

“The Sunday Times learns that the meeting 

took place on Wednesday (February 23) soon 

after the four-member delegation called on 

UNSG Ban at his temporary office on the third 

floor of UN headquarters. His 38th floor office 

is now under renovation”.

Both, the Sri Lankan government and the UN 

kept the meeting a secret. 

As Sri Lanka continued to maintain silence 

about the meeting, scepticism about the Sunday 

Times report was building.

The ‘Inner City Press’ which closely follows 

and reports about developments in the UN fol-

lowed it up at a press conference given by the 

UN spokesman.

Matthew Russell Lee of the Inner City Press 

raised the question from the UN Secretary 

General’s spokesman Martin Nesirky.

But, the ‘Inner City Press’ Correspondent 

failed to draw a response from the UN spokes-

man.

Three weeks later on March 27, the Sunday 

Times published a report re-confirming our own 

news story.

This was after the issue about the Sri Lankan 

delegation meeting with the UN panel was raised 

in the National Assembly in South Africa.

South Africa’s Deputy President, Kgalema 

Petrus Motlanthe responding to a question 

raised by S.J. Nijekalana of the African National 

Congress confirmed that a Sri Lanka delegation 

met the three-member United Nations Panel 

probing alleged war crimes issues in Sri Lanka.

"As of March this year, we are aware that a Sri 

Lankan government delegation met with the UN 

panel in New York,” he told the National 

Assembly.

There was more confirmation about the meet-

ing. This time in the UN Panel report itself.

A letter written by Dr. Palitha Kohona to Lyn 

Pascoe, UN Under Secretary-General for 

Political Affairs, listed as an annexure to the 

Panel report confirms this.

This is what Dr. Kohona said in a letter dated 

February 16, 2011, "I refer to your letter of 14th 

February and I am pleased to advise that a high 

level Sri Lankan delegation will be in New York 

on 22nd and 23rd February. Further to the dis-

cussion your office had with my authorities in 

Colombo, I would be grateful if you would sug-

gest times for this delegation to meet with sen-

ior Secretariat staff along with members of the 

Panel on 22nd and with only senior Secretariat 

staff on the 23rd. I am also attaching copies of 

communications addressed to the Executive 

Office of the Secretary General by my authori-

ties."

Thus the Sunday Times exclusive report was 

proved right.

Another abortive attempt to deny a Sunday 

Times report was made when we exclusively 

reported on December 19, 2010 that construc-

tion of all new buildings in the North and East 

under donor-funded loan or grant projects com-

ing under the Ministry of Economic 

Development had been stopped from December 

9, 2010.

The report said Economic Development 

Minister Basil Rajapaksa, who oversees the larger 

volume of development projects in the once war-

torn provinces, has directed that priority should 

be given to renovation and reconstruction of 

existing buildings.

The report said all line ministries and govern-

ment officials in the two provinces had been 

informed of the decision.

Two separate denials were issued by the gov-

ernment. One from Professor Ariyaratne 

Athugala, Director General of the Government 

Department of Information. The second was 

from Professor Sunanda Madduma Bandara, 

Director General (Development and 

Communication) of the Ministry of Economic 

Development.

But, the following week the Sunday Times was 

not only able to stand by the story it reported, 

but also reproduce the circular which had been 

issued in this regard.

The report was adjudged the ‘Scoop of the 

Year’ by a panel of judges for the Editors’ Guild 

and Sri Lanka Press Institute Awards last year.

The Sunday Times revealed exclusively on March 6, 2011 that a Sri Lankan delegation met 
UNSG Ban Ki-moon and his officials while the government publicly held the position that it 
would not accept his panel or its findings, known as the ‘Darusman’ report.

The story behind the scoops

BY ANTHONY DAVID

T
here is always a story behind a story on reports appearing in 

the news columns of the Sunday Times.

Another 
abortive 
attempt to 
deny a Sunday 
Times report 
was made 
when we 
exclusively 
reported on 
December 19, 
2010 that 
construction of 
all new build-
ings in the 
North and East 
under 
donor-funded 
loan or grant 
projects 
coming under 
the Ministry of 
Economic 
Development 
had been 
stopped from 
December 9, 
2010

12


